La oss kalle det det ”sosiale beviset” – det at forbrukerne nå sammen går god for eller ugyldiggjør verdien av din bedrift. Å bygge opp et godt rykte rundt en bedrift er ikke gjort over natten. Men det er definitivt en prosess som er verdt å jobbe med. La oss gi deg tre gode grunner til hvorfor:

 

1. Tilbakemeldinger har en enorm påvirkningskraft

Vi lever nå i en periode som blir kaldt ”forbrukernes tid”, og gjett hva?
Forbrukerne er mer krevende enn noen gang. De sitter på muligheten til å bestemme om din bedrift skal lykkes eller ikke. De stoler ikke på hva du selv sier om din bedrift, og de stoler virkelig ikke på dine annonser. I stedet stoler de på folk som seg selv.

Så uavhengig av om vi snakker om en restaurant, et tannlegekontor eller en elektriker er det vrient å overse hvilken innflytelse forbrukere har på hverandre. Tilbakemeldinger blir skrevet av vanlige mennesker uten noen form for agenda og det er akkurat derfor de vekker tillit – selv mer enn en eksperts uttalelse på det aktuelle området.

Så mye som 92 % av forbrukere verden over sier de stoler mer på anbefalinger fra andre, enten det er tilfeldige mennesker, familie eller venner fremfor all annen form for reklame.

 

2. Mer eller mindre alle leser tilbakemeldinger

Forbrukere i dag har tilgang til et bredt spekter av informasjon og meninger fra uavhengige tredjeparter når det kommer til produkter, servicer og bedrifter. Vi bruker denne informasjonen til å utforske, evaluere og sammenligne ting vi er interessert i.

I følge en undersøkelse (gjort av Bazarvoice) sjekker den typiske forbrukeren 10,4 informasjonskilder i snitt før de kjøper et produkt eller en tjeneste.

Med tanke på den overveldende innflytelsen forbrukernes meninger har på hverandre kan det være svært lønnsomt å involvere seg mer i prosessen – ikke minst siden det et tiltak som vil koste deg mindre enn de aller fleste markedsføringsmetoder.

 

3. Tilbakemeldinger og rating er verdt mer enn hva man ser

Hva folk mener om din bedrift betyr mye. Det at du får feedback på dette betyr enda mer.
La oss forklare deg hvorfor.

Som vi har sett er nettsider med oversikt over tilbakemeldinger og sosiale kanaler de stedene forbrukerne går for å oppdage, undersøke og evaluere bedrifter. Du kan kanskje si at det ikke stemmer da du selv alltid bruker Google.
Det er et godt poeng. Det er allikevel en grunn til at de bedriftene du finner ligger på toppen av søkemotoren.
At betalt søkemotormarkedsføring er effektivt er det ingen tvil om, men det mangler et svært viktig poeng. Om Google alene hadde fokusert på hvilken bedrift som betalte mest ville det vært svært dårlig for forbrukeren. En av de absolutt viktigste faktorene Google legger vekt på er nemlig tilbakemeldinger fra forbrukere. Til tross for at det finnes bedrifter som betaler for sin plassering, er det likevel forbrukerne som skaper behovet i markedet.

Google ønsker å se tegn til liv. En legitim tilbakemelding på Google selv eller en autorisert tredjepartsside er det beste signalet en bedrift kan gi Google.

Kort oppsummert skaper ikke tilbakemeldinger bare innflytelse – det skaper også synlighet.