Din bedrift tilbyr et produkt eller en tjeneste til kunder. Disse kundene kommuniserer ofte deres erfaring til omverdenen igjennom et online medium, ofte via online rating og omtaler. Disse vurderingene bidrar til den digitale porteføljen av alle virksomheter. I dag er det tydelig at små og store bedrifter bør ha fokus på hvordan de blir vurdert. Mer enn 88% av forbrukere tar med omtaler og ratinger i vurderingen når de skal gjøre en kjøpsbeslutning. Ved siden av å både bygge kundetillit og bidra til bedre SEO kan Googles oppsummering av et selskap eller produkt i søk nå inkludere omtaler og ratinger.

Positive vs Negative Reviews

Når et selskap tilbyr en tjeneste eller et produkt er kunden enten fornøyd eller misfornøyd. I den digitale verden i dag deler kundene ofte sin erfaring direkte på internett. Hvis kunden uttrykker en positiv opplevelse kan anmeldelsen bli forsterket på nett og sosiale medier for å oppmuntre andre.
Når opplevelsen derimot er negativ må selskapene reagere raskt. I utgangspunktet for å rette opp den negative opplevelsen kunde har hatt, men like så viktig for alle andre som leser anmeldelsen i etterkant. Det er alltid en god følelse å lese og høre positive vurderinger av firmaet ditt, men negative vurderinger bør betraktes som en mulighet for virksomheten å gjøre det bedre. Bruk det som feedbak for forbedring og svar på en negativ tilbakemelding slik at bedriften fremstår som løsningsorientert og dedikert.

50 fakta som tydelig viser betydningen av online vurderinger

  1. 92% av forbrukere leser nå online vurderinger vs. 88% i 2014.
  2. 40% av forbrukere danner en mening ved å kun lese en til tre vurderinger vs. 29% i 2014.
  3. Stjerneklassifisering er faktor nummer én som brukes av forbrukere til å dømme en bedrifts kompetanse.
  4. 44% sier at en anmeldelse må være skrevet den siste måneden for å være relevant. Dette understreker viktigheten av en jevn strøm med gode og ferske omtaler / anmeldelser.
  5. 68% sier positive vurderinger gjør at de stoler mer på en lokal bedrift.
  6. 43% av forbrukere søker etter en bedrift igjennom vurderinger minst en gang per måned kontra 38% i 2014.
  7. 60% av forbrukere har søkt en bedrift minst seks ganger per år mot 56% i 2014.
  8. Det har vært en betydelig nedgang i de som “aldri” søker etter en lokal bedrift på nettet – fra 22% til 9%, og en økning i de som søker etter lokal virksomhet hver dag er opp fra 7% til 14%.
  9. 73% har lest online vurderinger på en stasjonær pc.
  10. 38% har lest online vurderinger på nett mobil vs 24% via en app på mobil.
  11. 29% har lest anmeldelser på et nettbrett.
  12. 33% mener at alle lokale bedrifter bør ha nettsteder designet for mobil vs 25% i 2013.
  13. 61% er mer sannsynlig å kontakte en lokal bedrift hvis de har et mobiloptimalisert nettside med omtaler.
  14. I 2016 nevner 13,5% av alle online-anmeldelser ordene “vennlig” eller “uhøflig”, og 26,8% snakker om tjenesten.
  15. 73% av forbrukerne danner en mening ved å lese opptil seks vurderinger, vs. 64% i 2014.
  16. 88% av forbrukere danner en mening ved å lese opptil ti vurderinger vs. 84% i 2014. >Dette betyr at det er viktig å ha et stort antall vurderinger ettersom kundene leser flere vurderinger nå enn tidligere.
  17. Bare 12% er forberedt på å lese mer enn 10 anmeldelser
  18. 26% av forbrukere sier det er viktig at en lokal virksomhet responderer på sine omtaler.
  19. Bare 14% av forbrukere ville vurdere å bruke en bedrift med 1-2 stjerner.
  20. 57% av forbrukere ville bruke en virksomhet med 3-stjerner.
  21. 94% av forbrukere ville bruke en virksomhet med en 4-stjerner.
  22. 51% av forbrukerne vil velge en lokal bedrift hvis den har positive anmeldelser.
  23. 88% stoler like mye på online vurderinger som personlige anbefalinger, mot 83% i 2014.
  24. 48% vil besøke bedriftens nettside etter å ha lest positive anmeldelser.
  25. 23% vil besøke forretningslokalet direkte etter å ha lest positive anmeldelser.
  26. 9% av forbrukere vil ringe en bedrift etter å ha lest positive anmeldelser.
  27. 95% av forbrukere mistenker sensur eller falske vurderinger når de ikke ser èn eneste dårlig score (av mange).
  28. Pålitelighet (27%), kompetanse (21%) og profesjonalitet (18%) er de viktigste egenskapene forbrukerne legger vekt på.
  29. Flere forbrukere er interessert i en “god deal” enn før, mens færre er bekymret for “ekspertisen” i bedriften.
  30. “Word of Mouth” er fortsatt den mest populære anbefalingsmetoden for forbrukerne, til tross for 2% fall per år.
  31. En forbruker vil i gjennomsnitt se på over 10 informasjonskilder før de utfører en kjøpsbeslutning.
  32. Over halvparten av ungdommer i alderen 18 til 34 sier at de stoler mer på online vurderinger enn meningene til venner og familie.
  33. 88% av nettbrukere tar med vurderinger når de gjør en kjøpsbeslutning.
  34. Det er 127% større sannsynlighet for at forbrukere som leser omtaler / rating på telefon gjør et kjøp, kontra på pc/ laptop.
  35. Omtaler og rating er spesielt viktige for lokale søk da de påvirker opp til 10% av rangeringen til Google Lokal Bedrift.
  36. Bare omtaler fra venner og familie skaper mer tillit enn online vurderinger. Omtaler fra eksperter og kjendiser gir mindre tillit enn “vanlige” online omtaler.
  37. 30% av forbrukere antar at online anmeldelser er falske hvis det ikke er noen negative anmeldelser.
  38. De tre største online plattformene dedikert til vurderinger globalt er: yelp, tripadvisor, foursquare.
  39. 58% av forbrukere sa at de nylig har begynt å legge igjen flere og flere online vurderinger relatert til kundeservice.
  40. 100% av kunder som tjener over 1.2 millioner kroner årlig hevder å legge igjen vurderinger når de opplever en dårlig kundeserviceopplevelse.
  41. Anmeldelser på 50 eller mer per produkt kan bety en økning på 4,6% konverteringsfrekvensen.
  42. 63% av forbrukere er mer sannsynlig å foreta et kjøp fra et nettsted som har brukeromtaler fra tidligere kunder.
  43. Det er 105% større sannsynlighet for at kunden kjøper i samme besøk når kunde leser både vurderinger, kundespørsmål og svar. I snitt handler disse for 11% mer enn besøkende som ikke gjør dette.
  44. Anmeldelser gir en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 18% i omsetning.
  45. 64% av forbrukere leser online vurderinger når de kjøper teknologiprodukter.
  46. 68% av forbrukere stoler mer på anmeldelser når de ser både gode og dårlige score.
  47. Mellom en og tre dårlige online vurderinger vil være nok til å avskrekke flertallet (67%) av kundene fra å kjøpe et produkt eller en tjeneste.
  48. 86% av forbrukere vil nøle med å kjøpe fra en bedrift som har betydelige negative online vurderinger.
  49. Antall anmeldelser publisert hvert minutt av Yelp-brukere er 26,380.
  50. Hvis en bedrift løser problemet raskt og effektivt  returnerer 95% av tidligere ulykkelige kunder tilbake til bedriften.

All statistikk hentet fra BrightLocal, Business2community, Bazaarvoice, webrepublic, reprevive, Econsultancy, business2community, Reevoo og Social Media Today.

Online anmeldelser blir stadig viktigere både for forbrukere og bedrifter. Hjelp bedriften din til å administrere online tilbakemeldinger og generere vurderinger for å holde deg foran konkurrentene. Flere og flere forbrukere tilpasser seg og sjekker vurderinger før de foretar kjøpsbeslutninger. For en tid tilbake var personlige anbefalinger nøkkelen til å påvirke en kjøpers beslutninger, men fordi vi nå lever i en digital verden blir disse beslutningene i dag påvirket av omtaler og rating på nett. Folk stoler på vurderinger på nett mer eller mindre i samme grad som personlige anbefalinger.

Online-anmeldelser spiller en stor rolle for å få kunder til å undersøke et produkt, tjeneste eller bedrift. Forskning viser at det er det første skrittet mot en aktiv kjøpsbeslutning.