Som vi har nevnt tidligere har det blitt bevist at over 90 % av forbrukere ser på omtaler og ratinger før de velger en leverandør. Allikevel har det seg slik at de fleste bedrifter fortsatt ikke fokuserer på dette.

 

Det viktigste for en bedrift er å gi et godt inntrykk utad. Mens det viktigste for en potensiell kunde er trygghet.

Vi lever i et samfunn som er mer digitalt enn noen gang. At bedrifter har fått med seg at en brukervennlig hjemmeside, fengende annonser og synlighet er viktig er jo bra. Problemet er at selv om en bedrift har betalt noen for å opprette en fasjonabel fasade, gir det dessverre ikke en potensiell kunde noen som helst indikasjon angående trygghet. Det er rett og slett ikke nok lenger.
Forbrukeren er usikker på hvordan servicen egentlig er, ikke hvordan bedriften selv beskriver den. De lurer på hvordan produktene virkelig er, ikke hvor fine bedriften selv sier de er. De lurer på om bedriften kommer til å ivareta dem etter kjøpet, ikke at bedriften selv sier at de følger opp.

Nettet florerer av hjelpemidler og mediebyråer som kan hjelpe din bedrift med å gjøre de rette grepene for å se stor og flott ut. De kan gjøre en bedrift synlig akkurat der segmentet deres ferdes på nett. Det er jo topp det, men din bedrift er mest sannsynlig ikke den eneste som gjør dette. Hvordan skal da en potensiell kunde velge deg fremfor dine konkurrenter som da i de fleste tilfeller gjør akkurat de samme grepene og sier akkurat det samme om seg selv?

 

Hva en bedriftseier ser VS hva en forbruker ser

 

Et problem som dessverre går igjen hos mange bedrifter er dette: De vet selvfølgelig selv at de har gode produkter eller tjenester. De vet selv at de stiller opp om noe skjer. Det er jo derfor de skriver det på hjemmesiden sin! Men den troen man selv har på sin egen bedrift betyr fint lite for forbrukerne. Det er ikke deres ønske at din bedrift skal gjøre det bra. Hvordan resultatet i din bedrift blir, er tanker som ikke finnes i forbrukerens hode. Forbrukeren tenker på hva DE kan få ut av å handle fra ditt firma og om det er trygt. Punktum.

Det er også viktig å merke seg at referanser bedriften selv publiserer ikke gir det samme inntrykket som omtaler som blir postet av tidligere kunder. Referanser er “håndplukket” av bedriften selv og det er noe en potensiell kunde vet. Å legge hodet på stubben ved å bevisst vise frem omtaler er noe potensielle kunder i stor grad legger merke til. Å tørre å vise frem både positive og negative omtaler viser selvtillit på en helt annen måte.
Merk at om en bedrift får en negativ omtale kan man snu dette til noe positivt. Ved å respondere vil man ikke bare får muligheten til å snu kundens inntrykk, men man viser også alle som leser denne omtalen at bedriften yter topp kundeservice også ved eventuell misnøye. Les gjerne innlegget “Hvordan skal bedriften behandle negative omtaler på nett?

Våre bedriftsrådgivere snakker med 30 til 40 bedrifter hver dag som sier at de ikke kunne brydd seg mindre om hva deres kunder sier om de på nett. Tryggheten på egne varer eller tjenester er for stor og det er lite som er mer skummelt enn det. Vi sier det igjen: den tryggheten bedriften selv kjenner på,  er helt usynlig for en potensiell kunde. Ta hoteller som et eksempel. Disse lever mer eller mindre alene på gode omtaler og rating-score. Det er det som avgjør om de blir valgt eller ikke. Sånn har det vært lenge. Saken er den at det samme skjer i større og større grad nå også med bedrifter.
Fakta er at omtaler har kommet for å bli, det er DET potensielle kunder vil se. De vil se hva tidligere kunder mener om din bedrift og de vil ha en bekreftelse fra noen som er på “deres egen side”.

 

Skap tillit

 

La oss gi deg et eksempel. Du skal pusse opp badet ditt, og når du tar et søk i Google finner du mest sannsynlig en god del rørleggere i nærområdet. Hvem skal du gå for? Den på toppen? Den med best pris? Den med best informasjon? Den med mest imponerende hjemmeside? Den som dukker opp som annonser på alle nettsider du besøker i etterkant?

Eller ville du kanskje valgt den rørleggeren som har over 50 positive tilbakemeldinger fra tidligere kunder? 50 tidligere kunder som forklarer hvor flinke bedriften de benyttet var. At prisen var ok. At de kom til den avtalte tiden og at de fulgte opp jobben i etterkant.

Da er det bare å velge. Rørleggeren med stilig logo og en flott hjemmeside med store lovnader? Eller rørleggeren som anbefales av 50 mennesker – akkurat som deg?

Det er viktig å legge til at enten man fokuserer på omtaler eller ikke vil Google automatisk vise frem omtaler og ratinger din bedrift har fått fra diverse steder kun ved å søke på bedriftens navn. Hva som står der er det bare du som kan påvirke.

 

Gi bedriften et massivt fortrinn

 

– Jayson DeMers, Forbes 2015 “How Important Are Customer Reviews For Online Marketing?

Som vi ser på utklippet fra artikkelen til Jayson DeMers vil en bedrift som ikke fokuserer på omtaler unngå å vise det potensielle kunder faktisk leter etter.

 

La potensielle kunder finne den informasjonen de leter etter. Vis de at det er deg de kan stole på. Det vil garantert sikre deg flere kunder.

 

 

kunderating.no